Du skal ikke altid gøre, som Facebook foreslår

Har du en Facebook-side, som du bruger i din forretning? Hvis ja, så har du med 99,9% sikkerhed oplevet at få en masse opfordringer fra Facebook i dine notifikationer.

Opfordringer som går på, at du ved at gøre ganske lidt kan få meget mere ud af dine opslag, din Facebook-side og din annoncering.

Men nej, du skal ikke altid følge Facebooks notifikationer.

Det skal du ikke, fordi Facebook ofte foreslår noget, som ikke vil gøre nogen forskel for din forretning.

Du skal ikke altid gøre, som Facebook foreslår - Blogindlæg af Anita Cordes

Uanset hvilke notifikationer du får, så skal du ikke lade dig fange ind af Facebooks net, men altid bruge din sunde fornuft.

Continue reading

Hold dig gode venner med Facebook

Et af de spørgsmål, jeg ofte får både fra mine kunder men også fra mit netværk, er:

”Hjælp! Hvorfor har Facebook afvist min annonce eller mit boost? Jeg forstår ikke, hvad jeg har gjort forkert.”

Måske har du selv prøvet det? Det er ikke særlig sjovt at bruge lang tid på at lave et godt opslag eller en fed annonce, nøje udvælge billeder og have tænkt over teksten.Hold dig gode venner med Facebook - blogindlæg af Anita CordesFor så at opleve, at Facebook afviser din annonce eller dit boostede opslag med en ikke særligt forklarende besked om, at du ikke overholder Facebooks retningslinjer. Hvad er det nu for noget? Continue reading

Du skal ikke bruge hele farvepaletten

En af mine store kæpheste, når det handler om hjemmesider, er den stigende tendens til at bruge farvede tekster. Farver kan være flotte og have en god stopeffekt, men alt for tit oplever jeg, at det er svært overhovedet at SE, hvad der står på en hjemmeside.

Indholdet kan være nok så godt og spændende, men hvad nytter det, hvis jeg ikke kan læse selve teksten?

For mange farver er en dårlig idé

Synderen er lyse farver! Lysegrå, lyselilla, lyseblå, lysegrøn… osv. Somme tider kombineret med nogle skrifttyper, der er helt umulige at tyde. Prøv lige at læse denne sætning:

Jeg har et budskab til dig, jeg gerne vil have, du forstår 100%.

Hvad siger du? Kan du se, hvad der står? Forestil dig at skulle læse en hel side eller flere i samme stil. Jeg bliver helt træt i øjnene af bare en enkelt linje. Continue reading

Facebook konkurrencer – Sådan er reglerne

Facebook konkurrencer kan være en rigtig god måde at få mere interaktion med dine følgere på.

Men du skal skrue konkurrencen rigtigt sammen, og så skal du sørge for at overholde Facebooks retningslinjer, så du ikke ender med at skyde dig selv i foden.

Et godt tip er at vælge en præmie, der er relateret til din virksomhed. Sælger du ydelser eller timer, så kan præmien fx være 2 timers sparring, et online kursus eller noget lignende. Har du en webshop, så vælg et fedt produkt, som folk har lyst til at vinde.

Facebook konkurrencer - sådan er reglerne

Undgå for alt i verden at udlodde en Ipad, biografbilletter osv., der ikke gør andet end at sætte gang i alle konkurrencerytterne. Og de har ingen interesse i din virksomhed overhovedet, men jagter blot præmier. Continue reading

Afholder du konkurrencer?

Når du afholder konkurrencer på Facebook, Instagram, andre sociale medier, i dit nyhedsbrev eller på din hjemmeside/webshop, så er det en vigtig ting, du skal vide.

Du skal nemlig huske, at du har pligt til at betale spilleafgift til Skat. Måske lyder det lidt kedeligt, men det er vigtigt at have styr på reglerne, så du ikke får problemer med Skat.

Afholder du konkurrencer? Blogindlæg af Anita Cordes

For du skal tænke på, at Skat er også på fx Facebook, så det er en god idé at sætte dig ind i reglerne, så du ikke får håret i klemme i Skats postkasse.

Jeg har interviewet Susan Vestergaard fra www.1264.dk om, hvad du skal være opmærksom på, når du afholder konkurrencer, og hvordan du får indberettet og betalt spilleafgiften. Og det er faktisk ikke så slemt, som det umiddelbart lyder.

Her i blogindlægget kan du læse mine spørgsmål og Susans svar og få overblik over det hele.

Continue reading

Lav din egen Facebook-gruppe

Forleden fik jeg i en af mine grupper et spørgsmål om, hvordan man rent praktisk opretter en gruppe på Facebook. Hvad skal man huske, hvordan får man inviteret mennesker til at melde sig ind i gruppen osv.? Alt dette og meget mere får du svaret på i dette blogindlæg.

Derfor skal du have din egen Facebook-gruppe

Der er rigtigt mange fordele ved at have din egen gruppe:

  • Du får mulighed for at positionere dig som ekspert inden for dit felt.
  • Du kommer længere ud til en masse mennesker, som lærer dig at kende.
  • Du får masser af god feedback, når du viser, at du gerne vil hjælpe andre.
  • Du kan spørge medlemmerne om ting, du gerne vil vide og kan bruge i din forretning.
  • Du kan dele gode idéer, tips, meningsmålinger, blogindlæg osv. i din gruppe.

Lav din egen Facebook-gruppe. Blogindlæg af Anita Cordes

Men kræver det ikke en masse tid, vil du måske spørge? Jo, det tager tid og engagement at bygge gruppen op, og den lever ikke bare af sig selv.  Men det er absolut arbejdet værd.

Du skal gøre opmærksom på, at gruppen findes, og du skal selv gå forrest med at slå opslag op, svare andre osv. Men når folk først er blevet glade for at være med i din gruppe, vil de også slå ting op og være med til at holde gruppen aktiv.

Sådan opretter du en Facebook-gruppe

Continue reading

Hvordan tandlægen spiste en hel elefant uden at få noget galt i halsen

Hen over sommeren 2018 har jeg haft fornøjelsen af at hjælpe en af mine nye kunder, tandlæge Pia Strabo, med at få lavet en helt ny hjemmeside. I tæt samarbejde med Pia selv og webdesigner Tine Appel fra Appel Design.

Det var et større projekt, hvor jeg udover at skulle redigere/omskrive alle teksterne til hjemmesiden også var tovholder på hele projektet.

Da hjemmesiden var klar til at blive lanceret, bad jeg Pia, om hun ville skrive en udtalelse til mig om, hvordan vores samarbejde havde været.

Sjældent har jeg været så rørt som den søndag aften, hvor Pia midt i sin ferie havde taget sig tid til at skrive 2,5 siders udtalelse til mig. Så det her blogindlæg er lidt atypisk, for det her er Pias beskrivelse med hendes egne ord.

Og ja, det er et langt indlæg, men jeg håber, du har lyst til at læse med. Det kunne jo være, at du selv står med nogle af de samme overvejelser.

Af Pia Strabo: Du kan sagtens spise en elefant – hvis du tager den i små bidder

”Det ordsprog har fulgt mig i mange år og er min måde at beskrive, hvordan jeg taklede opgaven med at få lavet en helt ny hjemmeside – uden at få tingene galt i halsen undervejs.

Hvordan tandlægen spiste en hel elefant uden at få noget galt i halsen - blogindlæg af Anita Cordes

Der har været en del elefanter i mit liv, og oftest er jeg kommet igennem selv – uden hjælp, fordi det var udfordrende, lærerigt og din egen tid er jo den billigste. Vel og mærke, når der var nok af den.

Continue reading

Nyhedsbreve – går du i panik når folk afmelder sig?

Hvis du har et nyhedsbrev, har du naturligvis også en liste, hvor folk kan tilmelde sig – og afmelde sig igen.

Hvordan har du det, når nogle afmelder sig det nyhedsbrev, som du måske har brugt en masse tid på at skrive?

Jeg hører ofte fra mine kunder og personer i mit netværk, at de tænker noget i retning med:

  • Åh nej, hvorfor nu det?
  • Kan han/hun ikke lide mig og det, jeg skriver?
  • Har jeg gjort noget forkert, siden de afmelder sig?
  • Skriver jeg for tit eller for sjældent?

Nyhedsbreve - går du i panik når folk afmelder sig? Blogindlæg af Anita Cordes

Lyder det bekendt?

Der kan være mange årsager til, at folk afmelder sig dit nyhedsbrev, men det vigtigste er, at du ikke går i panik og tager det personligt.  Continue reading

Facebook-grupper er vejen til større engagement

Du har sikkert hørt det mange gange før. De senere år er det bestemt ikke blevet lettere at få dit budskab ud, fordi Facebook hele tiden strammer livremmen om deres algoritme.

Det betyder, at du skal være endnu mere ihærdig og konstant kæmpe for at nå ud til mere end bare 2-3% af dem, der følger din Facebook-side.

”Rimeligt anstrengende, og er det overhovedet indsatsen værd?” tænker du måske? Men du skal absolut ikke give op, for der findes en super god måde til at øge både rækkevidden og interaktionen med dine opslag på din Facebook-side.

Bruger du metoden og gør det jævnligt, vil jeg (næsten) garantere dig, at du får meget mere ud af dine Facebook-opslag. Og hvem vil ikke gerne have det?

Facebook-grupper er vejen til større engagement - blogindlæg af Anita Cordes

Continue reading

Du skal ikke være ekspert i alting

Hvad har et cateringfirma, en kunsthistoriker og en stress coach til fælles?

Umiddelbart ingenting – og så alligevel en hel masse.

For fælles for cateringfirmaet, kunsthistorikeren og stress coachen er, at de alle er eksperter inden for deres eget område. De har brugt mange år på at tage en uddannelse, dygtiggøre sig og hele tiden opbygge erfaring inden for deres forskellige fag.

Alt sammen med det ene formål: At kunne hjælpe og servicere dig bedst muligt!

Du skal ikke være ekspert i alting - blogindlæg af Anita Cordes

Eksperter gør dit liv lettere

Når du hyrer et cateringfirma til at sørge for maden til en festlig anledning, så slipper du for at bekymre dig om opskrifter, indkøb og madlavning. Og kan bare invitere gæsterne og sætte dig til bords.

Har du fået som opgave at arrangere en event for nogle kunder, de aldrig vil glemme, så tager du fat i kunsthistorikeren. Denne guider jer gennem den gamle del af København og fortæller om arkitekturen og alle de hemmelige ”røverhistorier”.

Hvis du er ramt af stress, hjælper stress coachen dig med at finde dit fodfæste, så du igen kan komme tilbage til din normale tilværelse. Glædes ved dit job og have overskud til familie og venner.

Få ro i sindet og frigivet værdifuld tid

Når du bruger eksperter til at udføre de opgaver for dig, som du ikke selv kan løse, får du mange fordele forærende:

  • Du slipper for at skulle sætte dig ind i en masse nyt på et område, du ikke selv ved nok om.
  • Du sparer tid, fordi du overlader arbejdet til en anden, der er meget hurtigere til at udføre det end dig selv.
  • Du minimerer risikoen for at begå fejl, når du lader eksperten tage over.

Se dig godt for og vælg den rigtige ekspert

Det samme gælder, når du skal markedsføre dig selv og din virksomhed. Her er det også en god idé at gøre brug af eksperter, fordi det betyder, at du undgår at lave dyre fejlinvesteringer og spilde en masse tid.

Det er vigtigt, at du finder en person, der er i stand til at se på din virksomhed med nye briller. En der kan forklare dig, hvorfor det ikke er de samme marketingtiltag, der virker lige godt for alle.

Du skal med andre ord vælge en person, der er ekspert inden for sit eget felt, ligesom du er.

Når du gør det, slipper du for at bekymre dig om alt det, du alligevel ikke har tid til eller lyst til at sætte dig ind. Du skal jo ikke være ekspert inden for marketing også, for så ender du med alt for mange kasketter på.

Hvis du er klar til at tage din marketingindsats til det næste niveau, så kan jeg hjælpe dig med at finde ind til de punkter, du skal fokusere på. Og hjælpe dig med at lave en prioriteret plan for de marketingtiltag, der vil virke for dig.

Vil du have 15 min. gratis rådgivning?

Send mig en mail på marketing@anitacordes.dk og fortæl mig kort hvilke marketingudfordringer, du står med i din forretning. Du binder dig ikke til noget ved at kontakte mig – det kunne jo være, vi var et godt match.