Kan dine mulige kunder komme i kontakt med dig på din hjemmeside?

Kan dine mulige kunder komme i kontakt med dig?

Er du til at få fat på? Ja da, skulle du meget gerne svare. Men er du nu også helt sikker på det? Har du gjort det så nemt for dine mulige kunder at kontakte dig, som du overhovedet kan?

Har du en kontaktknap på din hjemmeside, så dine mulige kunder ikke skal bruge tid på at lede efter den?

Dette er meget vigtigt, for hvis folk ikke kan finde det, de leder efter, så hopper de bare over på en af dine konkurrenters hjemmeside i stedet for at blive på din.

Du ville virkelig undre dig, hvis du vidste hvor mange hjemmesider, der slet ikke har en kontaktknap.

Måske har vedkommende bare glemt det og regner med, at læseren bare scroller helt ned i bunden i af hjemmesiden, hvor der måske – måske ikke – står en mailadresse, man kan skrive til.

Hvor skal kontaktknappen så være?

Det bedste og mest logiske sted at placere en kontaktknap er øverst til højre på din hjemmeside eller i din menulinje, hvis du har sådan en. Det er her, folk forventer at finde den, så gør dig selv den tjeneste at placere den her.

Du kan også vælge at have en fast kontaktformular liggende i højre side. Den er i hvert fald ikke til at overse.

Husker du CTA-knapperne?

En anden vigtig ting er at bruge CTA-knapper = Call-to-action knapper på dine sider. Det er de små bokse/knapper, der opfordrer den besøgende til at foretage en handling på din hjemmeside.

Du kan formulere dem på mange forskellige måder f.eks.:

  • Mere information her
  • Få et tilbud
  • Kontakt os i dag
  • Køb xx-produkt her
  • Ja tak – jeg vil gerne vide mere
  • Få en gratis afklarende samtale osv.

CTA-knapper gør det nemt for læseren at tage stilling uden at skulle lede efter et sted at gøre det. Fordi du fortæller dem, hvad de skal gøre og viser dem, hvor de skal klikke.

Min anbefaling er, at du har CTA-knapper på alle dine sider. Har du nogle sider med lange tekster (f.eks. deciderede salgssider eller landing pages), kan det være en god idé at bruge flere CTA-knapper på samme side.

Det giver en god stop-effekt, som er med til at bryde teksten. Men det gør også, at du kan nå at fange dem, der måske aldrig når helt ned i bunden af din tekst.

Hvilken farve skal CTA-knapperne have?

Det bliver jeg tit spurgt om, og det bliver jævnligt debatteret på de sociale medier. For hvad virker bedst? Nogle mener, at grønne knapper virker bedst, og at du for alt i verden skal undgå røde knapper, fordi rød er en farve, der signalerer fare.

Jeg synes, du skal vælge nogle farver, der passer godt i stilen til resten af din hjemmeside. Farven i mit logo er f.eks. en varm rød, og derfor har de fleste af mine CTA-knapper den samme røde farve.

Hvis du laver en landing page (en specifik side, du sender folk hen til via et link), kan du prøve at eksperimentere lidt mere med farverne og se, hvad der virker bedst for dig.

Prøv at se på din hjemmeside med helt nye briller. Er det let at komme i kontakt med dig, og gør du brug af CTA-knapper på alle dine sider? Du kan også spørge nogen i dit netværk og få deres feedback.

Har du brug for hjælp?

Hvis du godt kunne bruge en generel gennemgang af din hjemmeside, og hvad du kan gøre for at forbedre den, kan du købe 2 timers marketingsparring med mig. Læs mere om, hvordan du kan bruge sparringen. 

TIP!

Vil du have flere tips og gode råd til din hjemmeside? Så er disse blogindlæg interessante for dig:

Anita Cordes
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial