Afholder du konkurrencer?

Når du afholder konkurrencer på Facebook, Instagram, andre sociale medier, i dit nyhedsbrev eller på din hjemmeside/webshop, så er det en vigtig ting, du skal vide.

Du skal nemlig huske, at du har pligt til at betale spilleafgift til Skat. Måske lyder det lidt kedeligt, men det er vigtigt at have styr på reglerne, så du ikke får problemer med Skat.

Afholder du konkurrencer? Blogindlæg af Anita Cordes

For du skal tænke på, at Skat er også på fx Facebook, så det er en god idé at sætte dig ind i reglerne, så du ikke får håret i klemme i Skats postkasse.

Jeg har interviewet Susan Vestergaard fra www.1264.dk om, hvad du skal være opmærksom på, når du afholder konkurrencer, og hvordan du får indberettet og betalt spilleafgiften. Og det er faktisk ikke så slemt, som det umiddelbart lyder.

Her i blogindlægget kan du læse mine spørgsmål og Susans svar og få overblik over det hele.

Interview med Susan Vestergaard

Spørgsmål: Hvornår skal jeg betale spilleafgift, og hvor meget skal jeg betale?

Svar: Det skal du, når du har udloddet en præmie, der er mere end 200 kr. værd inkl. moms. Du skal betale en afgift på 17,5% af beløber over 200 kr. inkl. moms. Alt under det skal du ikke betale spilleafgift af.

Samtidig skal disse ting være opfyldt:

  • Det skal være gratis at deltage i konkurrencen.
  • Den skal være offentlig og være åben for alle at deltage i.
  • Vinderen skal findes tilfældigt fx ved lodtrækning.

Spørgsmål: Er det lige meget, hvilken type præmie det er?

Svar: Ja, om du køber en vase i en butik eller udlodder et af dine egne produkter fx et online kursus, 1:1-timer med dig osv., så skal du bruge normalprisen på produktet inkl. moms. Det er derfor ikke tilladt at udlodde en præmie på et kursus, hvor du lige har sat prisen ned ”i dagens anledning”.

Spørgsmål: Kan du give et regneeksempel?

Svar: Ja da. Hvis du udlodder en præmie med en værdi på 1000 kr. inkl. moms, så skal du betale 17,5% af det beløb, der overstiger 200 kr. Altså af 800 kr. Det vil sige, du skal betale 140 kr. i spilleafgift til Skat.

Husk! Hvis du ender på et skævt beløb, så skal du altid runde NED til nærmeste hele krone.

Spørgsmål: Hvordan og hvor bliver jeg registreret?

Svar: Du skal gå ind på www.virk.dk for at oprette dig. Søg på ”spilleafgift” og registrer dig som udbyder af konkurrencer. Vælg den type spil, der hedder ”Afgift af spil – undtagen afgift af gevinstgivende automater” og følg vejledningen.

Du modtager derefter en besked fra Skattestyrelsen om, at du har tilladelse til at afholde konkurrencer, og du kan derefter gå ind på Skats hjemmeside og indberette og betale spilleafgiften.

Spørgsmål: Hvordan ved jeg, hvad min gevinst er værd?

Svar:

  • Hvis det er en gevinst, du har købt til det formål at udlodde den som gevinst (fx en SmartBox, en Kähler-vase osv.), så har gevinsten den værdi, som står på din bon.
  • Hvis det er en gevinst, som du selv har i din virksomhed (fx et onlinekursus, et fysisk kursus osv.), så er det den pris, som du har sat dit produkt til. Altså den pris, som dine kunder ville skulle betale. Og nej – du kan som før sagt ikke bare sætte prisen ned, lige når du afholder konkurrencen.
  • Hvis det er en fysisk vare, som du har indkøbt fra en leverandør, og som er en del af dit almindelige varesortiment, så er det din salgspris, altså den pris som dine kunder ville skulle betale.
  • Hvis det er en fysisk vare, som du selv producerer af forskellige råvarer, så er det stadig den pris, som dine kunder ville skulle betale for den færdigproducerede vare, altså salgsprisen inkl. moms.
  • Hvis det er en gevinst, som du har modtaget gratis fra en 3. part, som gerne vil give præmien i din konkurrence (fx en fysisk vare, et online produkt eller en tjenesteydelse), så er det igen den pris, som du fx ville skulle have købt den til hos den virksomhed, som har givet dig præmien.

Spørgsmål: Skal jeg registrere konkurrencen hos Skat, før jeg sætter den i gang?

Svar: Nej, det er ikke nødvendigt.

Spørgsmål: Hvornår skal jeg så indberette konkurrencen til Skat?

Svar: Det skal du senest 15 dage efter, du har trukket en vinder af konkurrencen. Afholder du mange konkurrencer, skal du indberette det hver måned. Men i det tilfælde vil jeg foreslå, at du kontakter Skat for at få mere information.

Spørgsmål: Hvad nu hvis jeg har fået en præmie af en anden person?

Svar: Det er altid den, der afholder konkurrencen, der skal betale spilleafgiften. Så det er altså dig, der skal betale, selvom du har fået præmien af en anden. Du skal også være opmærksom på, at hvis du har købt præmien, kan du IKKE trække momsen fra i dit regnskab.

Spørgsmål: Hvordan bogfører jeg spilleafgiften i mit regnskab?

Svar: Når du har beregnet, hvor meget du skal betale i afgift, så bogfører du den som en omkostning i dit regnskab. Du kan fx oprette en ny konto i Resultatopgørelsen under ”reklame og markedsføringsomkostninger”, som du kalder for ”Afgift af gevinster ved konkurrencer”.

Her bogfører du den i plus/debet. Husk at der ikke er moms på gevinstafgiften. Modkontoen er banken.

Tusind tak fordi jeg måtte interviewe dig, Susan. Jeg tror, der er rigtigt mange, der slet ikke kender disse regler. Har du evt. en sidste kommentar?

Svar: Ja, den gode nyhed er, at fra 1. januar 2019 hæver Skat beløbet, så du først skal betale spilleafgift af den værdi, der overstiger 750 kr. inkl. moms. Så holder du dig til en præmie, der er under 750 kr. værd, så slipper du for at betale. Det er der sikkert mange, der vil blive glade for at høre.

Er du i tvivl, så er det en god idé at ringe til Skat og spørge, hvordan du gør.

TIP:

Der er mange andre ting, du skal være opmærksom på, når du laver konkurrencer på Facebook. Læs mere om det i dette blogindlæg:

Facebook-konkurrencer – Sådan er reglerne