Tør du vise, hvem du er? Blogindlæg af Anita Cordes

Tør du vise, hvem du er?

Er du blandt de efterhånden mange tusinde selvstændige i Danmark, der ejer en virksomhed, hvor du kun er dig selv?

Så har du med næsten 100% garanti også en hjemmeside. Det er ret svært at drive virksomhed i dag uden en hjemmeside, for hvordan skal dine mulige kunder ellers finde ud af, hvordan du kan hjælpe dem?

Men hvordan omtaler du dig selv på din hjemmeside?

Skriver du jeg, fordi der kun er dig? Eller gør du, som jeg ofte er stødt på, og skriver vi?

Jeg bliver jævnligt spurgt om min holdning til, hvad der er bedst at bruge: vi eller jeg? Jeg er ikke et sekund i tvivl. Hvis der kun er dig i din virksomhed, så skal du naturligvis skrive jeg.

Men hvorfor bruger så mange ordet vi?

Der kan være flere årsager til, at mange ofte vælger at omtale deres virksomhed med vi, selvom der ikke er nogen ansatte i virksomheden. Her er nogle af grundene:

  • “Jeg har svært ved at stikke næsen frem og fortælle min omverden, at der kun er mig i virksomheden. Hvad nu, hvis folk tænker, jeg bare er en lille virksomhed.”
  • “Min målgruppe er større virksomheder, og jeg er bange for at blive opfattet som useriøs, fordi der kun er mig til at løse opgaverne.”
  • “Jeg synes, det er svært at markedsføre mig selv som mit eget brand. Hvad nu, hvis folk ikke synes, mit profilbillede er pænt osv.”

Ærlighed varer som bekendt længst. Derfor skal du turde markedsføre dig personligt. På den måde ved din målgruppe lige fra starten af, hvem du er, og hvad du står for.

I stedet for at prøve at gemme dig bag ordet vi. Det kan virke arrogant, fordi du – bevidst eller ubevidst – kommer til at puste dig op til noget større, end du i virkeligheden er.

Desuden risikerer du, at dine potentielle kunder starter med at få en helt forkert opfattelse af dig og din virksomhed. Fordi du ikke viser det sande billede.

3 gode grunde til, at du skal vise, hvem du er

  • Du er eksperten på dit område, og det gør dig til noget helt unikt. Derfor skal du aldrig tøve med at stå ved, hvem du er.
  • Du skal vise din omverden, at du har formået at bygge en virksomhed op. At være selvstændig er sindssygt hårdt arbejde, så du kan godt klappe dig selv på skulderen.
  • Du skal være stolt af, hvad du og ingen anden har skabt. Og nyd så at du i sidste ende kan tage hele æren for alt dit hårde arbejde.

Er det så aldrig ok at skrive vi?

Jo, det er det, hvis du f.eks. har en side, hvor du skriver om nogle samarbejdspartnere, du bruger for at løse forskellige opgaver. På denne side giver det god mening at bruget ordet vi. F.eks. kan du skrive noget i stil med:

”Når jeg skal løse en opgave, som kræver flere kompetencer end mine egne, bruger jeg forskellige samarbejdspartnere. Sammen udgør vi et godt team, der sørger for, at du får den bedst mulige løsning.”

Prøv lige at tjekke din hjemmeside og se, om du også er kommet til at omtale dig selv i vi-form? Hvis ja, så overvej om det er nu, du skal ændre på din tekst, så du markedsfører dig endnu mere personligt over for dine potentielle kunder.

Vis hvem du er – du vil ikke fortryde det.

TIP!

Læs også disse blogindlæg, hvor du får mange flere tips og gode råd til din hjemmeside:

Anita Cordes
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial