Hvordan tandlægen spiste en hel elefant uden at få noget galt i halsen

Hen over sommeren 2018 har jeg haft fornøjelsen af at hjælpe en af mine nye kunder, tandlæge Pia Strabo, med at få lavet en helt ny hjemmeside. I tæt samarbejde med Pia selv og webdesigner Tine Appel fra Appel Design.

Det var et større projekt, hvor jeg udover at skulle redigere/omskrive alle teksterne til hjemmesiden også var tovholder på hele projektet.

Da hjemmesiden var klar til at blive lanceret, bad jeg Pia, om hun ville skrive en udtalelse til mig om, hvordan vores samarbejde havde været.

Sjældent har jeg været så rørt som den søndag aften, hvor Pia midt i sin ferie havde taget sig tid til at skrive 2,5 siders udtalelse til mig. Så det her blogindlæg er lidt atypisk, for det her er Pias beskrivelse med hendes egne ord.

Og ja, det er et langt indlæg, men jeg håber, du har lyst til at læse med. Det kunne jo være, at du selv står med nogle af de samme overvejelser.

Af Pia Strabo: Du kan sagtens spise en elefant – hvis du tager den i små bidder

”Det ordsprog har fulgt mig i mange år og er min måde at beskrive, hvordan jeg taklede opgaven med at få lavet en helt ny hjemmeside – uden at få tingene galt i halsen undervejs.

Hvordan tandlægen spiste en hel elefant uden at få noget galt i halsen - blogindlæg af Anita Cordes

Der har været en del elefanter i mit liv, og oftest er jeg kommet igennem selv – uden hjælp, fordi det var udfordrende, lærerigt og din egen tid er jo den billigste. Vel og mærke, når der var nok af den.

Så når man er elefantejer, går der megen tid med at studere cirkusdrift, fodringsplaner, timing osv. Hvornår og hvordan, og der er så også sket rigtigt meget i forhold til det at markedsføre den store nye elefant = min hjemmeside.

Jeg er ikke ene om at sætte min dagsorden. Rigtig mange interessenter har en mening eller endnu værre ”forstyrrer” min plan ved at sætte manegens regler både for elefantdrift og dens trivsel.

Også mine hjælpere/ansatte sprang ind og ud af manegen, og et cirkus kan jeg ikke drive alene. Der skal også være et publikum, og de – patienterne – kræver også konstant opmærksomhed.

Jeg vidste, at jeg var presset af en deadline, fordi jeg ekspanderede og udvidede min tandlægeklinik, slutsedlen var underskrevet, og tiden nærmede sig med hastige skridt. Det springende punkt var ”den første bid”.

Der måtte hjælp til udefra

Altså erkendte jeg, at jeg denne gang skulle have professionel hjælp. For jeg var presset i den daglige drift, meget presset, og nærmede mig stresspunktet.

Jeg havde talt med webdesignere før, og de kan lave alt det flotte tekniske på hjemmesiden, men de kan jo kun fylde siderne ud med sort snak. De kan ikke forfatte teksterne fra bunden.

Og min gamle hjemmeside kunne ikke længere bruges. Jeg skulle derfor genfortolke mig selv og min virksomhed. Hvordan skulle jeg komme videre med næste bid?

Løsningen blev Anita Cordes, som jeg stødte på i et netværk, jeg havde fulgt i mange år.

Anita tilbød en ærlig feedback på tekst og brugervenlighed på min eksisterende hjemmeside.  Et generøst gratis tilbud, som jeg tog imod – fordi jeg kunne jo altid lære noget i forhold til det nye, jeg skulle i gang med.

Beslutningen om at få en ny hjemmeside med nye fotos taget af en professionel fotograf (også nøje udvalgt gennem mit netværk) var for mig ikke kun ”once in a lifetime”, men også ”last time”- det skulle blive godt.

Jeg og mit personale skulle være stolte, tilfredse og kunne genkende os selv og stå inde for alt. Så forventningerne var høje. Dem indfriede fotograf Anne Kring til fulde med sine smukke og meget levende billeder.

Anita, Tine og Anne har et andet visuelt blik end mig

Som min fotograf Anne sagde: ”Glem dine konkurrenter, du skal ikke lave en hjemmeside for deres skyld, men for dine patienter”. Så det råd fulgte jeg også.

Jeg lærte også en anden vigtig ting. Nemlig at for mig som fagperson er nogle ting helt selvfølgelige og hverken ulækre eller uæstetiske (fx store grimme huller i tænderne eller ”farlige” instrumenter).

Men Anita var god til at se det hele udefra og holde fast i, hvordan det ville blive opfattet af patienterne, når jeg blev lidt for fagnørdet.

Anita er en god kommunikator, både mundtligt og skriftligt og med en anden skrivestil end min; og det er jo godt. Vil du forandring, må du gøre noget nyt, som Anthony Robbins så klogt har sagt.

Jeg er imponeret over, at Anita så hurtigt kom ind i vores faglighed og derfor kunne både forenkle og gennemskue en fagtekst.

Specielt var det helt uundværligt, at Anita gav mig en struktur, så jeg kunne overskue alle de bidder af elefanten, som jeg skulle tygge mig igennem denne meget varme sommer foran en skærm.

Næsten som at få en ny penneven

At det meste foregik ”i skyen” – vi talte faktisk kun sammen 2 gange – gjorde at jeg kunne arbejde uafhængigt af Anita, hvor som helst jeg befandt mig i verden. Vi blev en slags mange-gange-daglige pennevenner med alle de mails, der fløj gennem luften mellem os.

Så min generelle oplevelse er en stor fleksibilitet fra Anitas side, altid meget hurtig respons, meget stor grad af tilstedeværelse og ansvar i hele processen.

Vi havde desuden aftalt, at Anita også havde korrespondancen med den tekniske del af webdesignet, som Tine Appel stod for.

Jeg har også kun positivt at sige om designprocessen med Tine. Vi fandt meget hurtigt de helt rigtige farver og layout ud fra mine eksisterende logofarver og farvevalg i øvrigt i mine fysiske rammer.

Og jeg ved, at både Anita og Tine kan hjælpe mig med endnu interaktion på min hjemmeside. Nye spændende udviklingsmuligheder som betalingsløsning, booking, integration med Facebook, nyhedsbreve og pop-ups osv.

Så jeg vil gerne sige tusind tak for samarbejdet, for produktet, som jeg blev helt høj over, da jeg kunne se det komme i hus. Og lige nu sidder jeg faktisk med en tåre i øjnene, for jeg er glad, så glad over dette mit nye sommerbarn.

Jeg og mit personale skulle være stolte, tilfredse og kunne genkende os selv og stå inde for alt. Så forventningerne var høje. Ja, de blev indfriet… Tak.

Hvorfor valgte jeg lige Anita?

Noget af det var både lidt ubevidst og tilfældigt. Adoptivmor som jeg selv og også jyde viste det sig senere. En kontakt og et tilbud på det rigtige tidspunkt, hvor jeg ikke kunne finde den rigtige i mit eget netværk.

Så tilbuddet gik udenbys til dig, Anita, fordi du var god til at overbevise mig både i telefonen og på skrift. Det virkede troværdigt, at du kunne få mig i mål.

Den første bid af elefanten var at rulle processen i gang, erkende det koster tid og penge at finde de rigtige mennesker at samarbejde med.

Derefter gik det bid for bid og i et tempo, hvor jeg fint kunne følge med. Til jeg pludselig havde spist hele elefanten.”
Mange hilsner Pia Strabo.

Tandklinikken-Mariagers nye hjemmeside

Har du lyst til at se resultatet? Så tag et kig på Tandklinikken-Mariager her.

Vil du også have feedback på din hjemmeside?

Måske går du i de samme tanker som Pia og spekulerer på, om du skal have en helt ny hjemmeside, eller om du kan forbedre den, du allerede har fx med nogle nye tekster?

Så gør ligesom Pia og få 15 min. feedback gratis. Send mig en mail på marketing@anitacordes.dk med et link til din hjemmeside og skriv lidt om, hvilke tanker og ønsker du har. Jeg vender tilbage til dig hurtigst muligt.