Er du aktiv eller passiv på din hjemmeside?

Jeg kunne også spørge dig, om du er personlig eller upersonlig i din stil, når du skriver til din målgruppe?

Teksterne på din hjemmeside er alfa og omega på, for det er dem, der skal sælge dig eller dit produkt. Derfor skal du sørge for, at dine tekster henvender sig direkte til din læser.

Gang på gang støder jeg på hjemmesider, hvor teksterne enten er skrevet i et gammeldags sprog, eller generelt er alt for upersonlige. Og det fratager mig lysten til at læse videre, selvom det måske er lige det produkt eller den ydelse, jeg søger.

Er din stil for gammeldags?
Er din stil for gammeldags?

Alt for mange vælger at skrive i passivform og tredje person. Et eksempel kunne være: ”Virksomhedens kunder tilbydes en udvidet garanti og fuld returret, hvis de ikke er tilfredse med det udførte arbejde”.

Det er noget tungt og upersonligt at læse, ikke? Får du lyst til at læse videre? I stedet kunne virksomheden skrive sådan: ”Som kunde hos os tilbyder vi dig en udvidet garanti. Det betyder, at du har fuld returret, hvis du er utilfreds med det arbejde, vi har udført.”

Ved at omskrive sætningen en smule virker det, som om virksomheden skriver direkte til dig. Og sådan skal du også tænke, når du skriver til dine læsere = potentielle kunder.

Når du bruger aktive udsagnsord, gør det sproget og teksterne meget lettere at forstå. Desuden gør ord som du, vi, I, os, at din modtager får en helt anden læseoplevelse.

Dine tekster skal være levende

Må du så aldrig nogensinde bruge passivformen? Jo da! Det er helt op til dig selv, hvornår du synes, passivformen kan bruges i dine tekster.

Hov! Lagde du mærke til, at jeg lige skrev ”bruges”? Det gjorde jeg, fordi sætningen ellers ville blive lidt tung, hvis jeg skulle skrive ”Det er helt op til dig selv, hvornår du synes, du kan bruge passivformen i dine tekster”.

Så det handler om at skrive i et levende og letlæseligt sprog, som gør det nemt at komme gennem teksten. Husk på, at rigtig mange af os kun skimmer teksten, når vi er på en hjemmeside.

Hvordan står det til på din hjemmeside?

Måske skulle du lige hoppe over på din egen hjemmeside og tjekke det sprog, du bruger. Er der lige lovligt meget passivform og mangel på personlige ord som du, jeg, vi? Så er det måske ved at være på tide, du får pudset dine tekster af.

En ting er helt sikkert: din læser vil elske dig for det. Også selvom han/hun måske aldrig siger det direkte til dig.

Kan du ikke overskue selv at gå i gang?

Hvis du synes, det virker som en kæmpe opgave at få taget hul på, skulle du overveje at købe 2 timers marketingsparring med mig.

Fordelen ved at bruge mig til at gøre det, er at jeg ser på dine tekster med helt nye øjne. Jeg kan hurtigt gennemskue, hvad der fungerer godt i forvejen, og hvor der er plads til forbedringer. Få mere info om marketingsparring her.

TIP!

Vil du vide mere om, hvordan du kan forbedre din hjemmeside, så læs disse blogindlæg: