Nyhedsbreve

Skriv nyhedsbreve, der får tag i dine læsere

Har du også tænkt på, at det kunne være en god idé at skrive nyhedsbreve, men ikke fået gjort noget ved det?

Jeg har skrevet mange nyhedsbreve i min tid som brand manager, og jeg har også fået god respons på mange af dem. MEN, hvis jeg havde vidst dengang, hvad jeg ved om nyhedsbreve i dag, er jeg sikker på, at resultatet ville have været et helt andet.

For flere år siden var jeg på et kursus med Christina Klitsgaard, hvor jeg og mange andre skulle blive bedre til at skrive nyhedsbreve. Ret hurtigt spurgte Christina, hvor mange der havde brugt følgende slags indledninger på et nyhedsbrev:

  • Nu er det snart jul igen…
  • Sommerferien står for døren…
  • Godt nytår – nu er det tid til at komme i gang igen…

For hver gang Christina nævnte et eksempel, sad jeg grinende og rakte hånden op. Det var der heldigvis også mange andre, der gjorde!

Skriv nyhedsbreve og få tag i dine læsere. Få hjælp til det af Anita Cordes

Du skal have et formål med dine nyhedsbreve

Men er ovenstående eksempler virkelig det, læserne af dit nyhedsbrev har lyst til at høre om? Nej, næppe.

Derfor handler det om at fange læserne allerede i emnefeltet, så de ikke bare sletter dit nyhedsbrev uden at have åbnet det. For så når du aldrig at få dit budskab frem.

Ligesom jeg gør for mange af mine kunder, kan jeg hjælpe dig med at skrive fængende, relevante nyhedsbreve, som dine læsere får lyst til at åbne. Og endnu vigtigere reagere på det budskab, du har.

For det vigtigste formål med nyhedsbreve er, at du vil have dine læsere til at gøre noget. Om det er at trykke på købsknappen, blive klogere af det, du fortæller dem eller noget helt tredje.

Du kan tjene penge – mange penge – på nyhedsbreve

Faktisk er nyhedsbreve – hvis de er skrevet rigtigt – et af de allerbedste og billigste marketingtiltag at tjene penge på.

Det koster næsten ingenting i kr. og ører, og du får din investering tilbage igen mange gange uden at skulle gøre ret meget. Og så er det utrolig enkelt at gå til.

Indsamling af mail-adresser

Du kan skrive alle de nyhedsbreve, du overhovedet orker. Men hvis du ikke har nogen at maile dem til, spiller det ingen rolle, hvor spændende dine nyhedsbreve er. Derfor kræver det, at du samler mail-adresser ind først.

  • Hav en tilmeldingsformular eller en pop-up på din hjemmeside eller webshop. Tilbyd noget af værdi mod at få en mail-adresse, en såkaldt freebie. Det kan være tips og tricks til at løse et problem, en guide, en e-bog, en video osv. Eller det kan være en rabat hvis du har en webshop.
  • Brug din freebie i din autosignatur i dit mailsystem og få flere tilmeldinger på den måde.
  • Indsaml mail-adresser, hvis du deltager på en udstilling.

Få hjælp til at få lavet en fed freebie

Er du i tvivl om, hvordan du skal lave en freebie, der tiltrækker læsere til dit nyhedsbrev? Hvad skal den handle om, hvordan får du den skrevet og sat op i et lækkert design? Og hvordan får du koblet den sammen med dit mailsystem (gerne med en automatisk mail-serie bagefter)?

Alt dette kan jeg hjælpe dig med. Jeg har efterhånden lavet mange freebies – både til mig selv men også til flere af mine kunder. Læs her hvad mine kunder siger om at samarbejde med mig

Vil du vide mere?

Sådan opsætter og udsender du dine nyhedsbreve

Når du har indsamlet mail-adresser og fået skrevet dit nyhedsbrev, er næste step opsætning og udsendelse.

Jeg ved, du gerne vil spare tid og hoppe over, hvor gærdet er lavest! I hvert fald når det handler om at få dine nyhedsbreve sendt ud. Lad derfor være med selv at sætte det op i et hjemmelavet layout og sende det ud fra din egen mail-adresse. Det er alt for besværligt at håndtere, og du går glip af en hel masse fordele.

Du får størst succes med dit nyhedsbrev, hvis du sender det ud på en professionel måde. Du kan bruge programmer som MailChimp, Campaign Monitor, Ubivox m.fl. til at styre det hele for dig.

Jeg arbejder oftest med MailChimp, som er meget enkelt at bruge og gratis indtil 2.000 mail-adresser og op til 12.000 nyhedsbreve om måneden.

Dette kan du gøre med MailChimp

  • Trænge igennem spamfiltre.
  • Få lavet din egen designskabelon, så den passer til din hjemmeside og øvrige marketing.
  • Sikre at nyhedsbrevet vises på samme måde uanset hvilket mail-system, det sendes til.
  • Segmentere, hvis du har forskellige målgrupper, som ikke skal modtage det samme nyhedsbrev.
  • Følge med i udsendelsen af dit nyhedsbrev. Hvem/hvor mange har åbnet det, og hvilke links er der klikket på i nyhedsbrevet?
  • Koble det sammen med Google Analytics, så du kan se følge med i trafikken til din hjemmeside.

Har du brug for hjælp til enten at komme i gang med Mailchimp eller få opsat og skrevet dine nyhedsbreve, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Kontakt mig

Vigtigt!

Du skal altid have accept fra modtageren, før du må sende nyhedsbreve til en mail-adresse. Du må derfor ikke bare finde mail-adresser på nettet og så sende nyhedsbreve ud i én lang stime. Lovgivningen kræver også, at der i nyhedsbrevet er en afmeldingsknap.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få masser af gratis tips til din marketing

Har du husket at tilmelde dig mit nyhedsbrev? Jeg skriver om det, der rør sig på marketingområdet, giver dig tips og tricks til din marketing, og indimellem har jeg også et godt tilbud til dig.

Hvor tit kan du forvente at høre fra mig?
Nogle gange er det flere gange om ugen, og andre gange går der længere imellem, jeg sender et nyhedsbrev ud. Men som med alt andet jeg gør, for at marketing skal give mening, så skal mine nyhedsbreve også gerne give mening for dig. Det gør de kun, hvis du gider læse dem!