Gratis betyder ikke længere bare gratis

Se dig godt for

Dette er vigtig læsning for dig, der skriver nyhedsbreve eller har planer om at gøre det. Og som giver noget gratis væk for at få flere tilmeldinger til din nyhedsbrevsliste.

Det kan være en såkaldt freebie eller kundemagnet i form af en e-bog, en guide, en tjekliste, en video osv.

Der er nemlig kommet nye regler på området, som du skal sørge for at overholde, så du ikke får problemer med lovgivningen.

Gratis har fået en helt ny betydning

Nye regler fra Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden har afgjort, at det ikke længere er lovligt at kalde noget, du giver væk for gratis, hvis det forudsætter, at din modtager skal melde sig til dit nyhedsbrev.

Du må derfor kun bruge udtrykket, hvis det du giver væk, virkelig er helt gratis og uden forpligtelser for modtageren.

Et eksempel kunne være en tjekliste, du giver væk gratis ved at linke til den på din hjemmeside. Men uden at der følger en ”skriv-dig-op-til-mit-nyhedsbrev” med for at få tjeklisten.

Hvad kan du så gøre, når gratis er blevet et no-go?

Vi er rigtig mange, der gerne giver en freebie væk mod at få tilmeldinger, fordi det er en af de allerbedste metoder til at få flere følgere på vores nyhedsbrev. Det gør jeg også, og det skal vi ikke stoppe med, selvom vi naturligvis skal følge reglerne.

Det du kan gøre er at kalde det, du vil give væk, for en gave. En gave er mig bekendt altid gratis, for gaver betaler man jo ikke for. På den måde kan du stadig få flere tilmeldte på dit nyhedsbrev ved at give en freebie væk. Du skal bare lade være med at bruge ordet gratis.

Husk lige din hjemmeside

I den forbindelse skal du sørge for at få tjekket din hjemmeside igennem. Måske har du mange sider, og nogle af dem er måske skrevet for længe siden. Men du skal have styr på, at du kun bruger ordet gratis på den korrekte måde.

Jeg har selv været min side igennem, og det var ikke, fordi det var det, jeg helst ville bruge min tid på. Men det skulle jo gøres. Og i den forbindelse var jeg ekstra glad for, at jeg har et søgefelt på siden. Det gjorde unægtelig opgaven noget lettere og hurtigere at komme igennem.

Så hvis du ikke allerede har et søgefelt, vil jeg opfordre dig til at få sat et på din hjemmeside. Det er jo også til gavn for dem, der besøger din side og leder efter noget helt specifikt.

Det er jo aldrig til at vide, hvornår der kommer nye regler.

Du kan læse hele Forbrugerombudsmandens artikel her