Skriv når du har noget på hjerte

Alle taler om det: Et nyhedsbrev og en freebie kan være guld værd for din hjemmeside og din forretning. Er du allerede den lykkelige indehaver af et nyhedsbrev, burde alt jo være i den skønneste orden, og du kan stoppe med at læse her… men hæng alligevel på lidt endnu.

Jeg melder mig ofte til nyhedsbreve, fordi jeg er en nysgerrig rad og godt kan lide at læse, hvad andre skriver om. Men jeg må også indrømme, at jeg jævnligt bliver skuffet.

Du kan skrive nyhedsbreve alle vegne

Måske får jeg en enkelt velkomstmail, og så er der ellers bare stilhed. Larmende tavshed. Som i at der måske går flere måneder, før der kommer et nyt nyhedsbrev.

Til den tid har jeg med stor sandsynlighed glemt, hvorfor jeg overhovedet valgte at følge vedkommende. Og risikoen, for at jeg trykker ”Afmeld”, er ret stor.

Så husk at holde gryden i kog fra starten af. Den, der har tilmeldt sig, har jo gjort det, fordi han eller hun er interesseret i at læse, hvad du har på hjerte.

Hvor tit skal jeg skrive nyhedsbreve?

For mig er det ikke mængden af nyhedsbreve, der gør det, men indholdet. Hvis du skriver noget, der er interessant for mig at læse, og som jeg bliver klogere af, så må du gerne skrive til mig ofte.

Omvendt har jeg også prøvet at være tilmeldt nyhedsbreve, hvor jeg fik en ny mail hver dag. Det blev hurtigt for meget, for nogle nyhedsbreve gemmer jeg til en anden dag, hvor jeg har lidt bedre tid til at læse dem. Og så kommer et nyt hver dag til at fylde for meget i min indbakke – og jeg ender med ikke at få det læst.

Jeg skriver, når jeg har noget på hjerte. Så enkelt er det. Desuden har jeg hele tiden en liste, hvor jeg noterer idéer til nyhedsbreve. På den måde har jeg altid noget at skrive om. Det samme kan du gøre.

Hjælp – jeg er ikke kommet i gang med nyhedsbreve endnu!

Den gode nyhed er, at det aldrig er for sent. Det tager tid at opbygge en liste, så der er kun én vej, og det er fremad. Få oprettet en liste i f.eks. Mailchimp og lav en skabelon, der passer til din øvrige branding.

Nu går du i gang med at skaffe læsere til dit nyhedsbrev. Sørg for at have en knap på din hjemmeside, hvor folk kan tilmelde sig. Eller endnu bedre brug en af de mange pop-up funktioner, der findes. Muligvis er de irriterende, men de virker.

Så markedsfører du dit nyhedsbrev på de sociale medier, via Facebook-annoncer, webinarer osv. Der hvor din målgruppe befinder sig.

Du skal regne med, at du skal tage det lange seje træk for at få mange tilmeldinger. Det gode er, at du sagtens kan gå i gang med at skrive nyhedsbreve og sende dem ud, selvom du kun har få personer på din liste i starten. Det ved modtageren jo ikke.

Få dig en freebie i en fart

Jeg vil anbefale dig at have en freebie = noget gratis du kan lokke med. Der er ingen, der afleverer deres mail-adresse frivilligt bare ved udsigten til at få et nyhedsbrev fra en eller anden.

Det kan være en lille guide eller kort e-bog, hvor du giver nogle tips og råd om et emne, du er ekspert i. Eller en video, der løser et problem, som dine kunder typisk har.

Efter folk har tilmeldt sig, er det vigtigt, at de får din freebie med det samme, og at du følger op med en kortere eller længere serie af mails, som du kan sætte op til at køre helt automatisk.

Når du reklamerer for din freebie (og dit nyhedsbrev), sender du trafik over til din hjemmeside, og det kan Google som bekendt godt lide. Men du giver også de besøgende en mulighed for at lære dig bedre at kende, så derfor er det ofte en god indgangsvinkel til din hjemmeside.

Følg Forbrugerombudsmandens regler og undgå at få problemer

Husk at du ikke længere må bruge ordet “gratis”, når du giver noget væk mod at få en tilmelding til dit nyhedsbrev. Du kan i stedet bruge ordet “gave” eller noget lignende.

Har du brug for hjælp til nyhedsbrev eller freebie?

Er du i tvivl om, hvordan du skal komme i gang med at skrive nyhedsbreve, sætte det op i Mailchimp og få lavet en brugbar skabelon? Eller mangler du en idé til en god freebie?

Så kan du vælge at investere i 2 timers marketingsparring med mig, og jeg skal nok hjælpe dig. Læs mere om, hvordan sparringen foregår.