Kender du KISS-reglen?

Gør det så enkelt som muligt

KISS er et legendarisk rockband, der for mange år siden udgav en lang række LP’er – som det jo hed dengang – og en masse fed musik. De var også kendt for altid at være maskerede, så de frit kunne gå rundt på gaden uden at blive genkendt.

Den var nok aldrig gået i dag, hvor rigtig mange søger at få mest mulig eksponering bl.a. på de sociale medier. Både privat men også som virksomhedsejere.

I dag hørte jeg en af mine all-time favoritter i radioen: ”Shandi”. En total sjæler, som jeg har trampet indtil flere unge mænd over tæerne til. Og den blev hørt med volumen skruet ret højt op.

Kender du KISS-reglen

Mens jeg lyttede til sangen, kom jeg til at tænke på det, der hedder KISS-reglen, men som handler om noget helt andet end gammel rockmusik. KISS = Keep It Simple Stupid

Jeg er tilmeldt et hav af nyhedsbreve fra alle mulige mennesker, jeg bliver inspireret af – måske også dit?

Og der er heldigvis mange, der er fantastiske til at skrive gode nyhedsbreve, jeg altid nyder at læse.

  • Hvor emnet er interessant og relevant.
  • Hvor teksten bare flyder i et letlæseligt sprog.
  • Hvor billeder og grafik samler det hele på en god måde.

Men – og nu håber jeg ikke, jeg kommer til at fornærme dig, for det er absolut ikke meningen – det kan være en stor fordel for dig at kende at kende KISS-reglen.

Både når du gerne vil have dit budskab frem i et nyhedsbrev. Men også i alle dine andre tekster.

Nogle gange vil vi bare alt for meget

Vi har allesammen så meget på hjerte, vi gerne vil ud med. Og det skal vi også have lov til – så længe det er interessant. Problemet opstår, når vi prøvet at presse det hele ind i ét enkelt nyhedsbrev.

Resultatet bliver et misk-mask af alt for mange emner, der ikke har noget med hinanden at gøre. Eller du prøver at sælge flere forskellige produkter på én gang.

… og så sker fejlen…

Du bliver fanget i din egen begejstring og glemmer ”Keep It Simple Stupid”-reglen.

Og det kan vi som læsere altså ikke kapere. Vi bliver forvirrede, og så er det letteste at lade være med at læse dit nyhedsbrev færdigt eller slet ikke at købe noget som helst. Det var med garanti ikke din hensigt.

Så ”Keep It Simple Stupid” handler om noget meget enkelt:

Hold dig til ét produkt/ydelse, én kampagne, ét emne osv. pr. nyhedsbrev

Gør det nemt for din læser/kunde at læse teksten og tage en beslutning, hvis det er det, du ønsker. Uden at blive forstyrret af alt for mange valgmuligheder.

Det gode er, at hvis du følger KISS-reglen, så har du jo emner/produkter/ydelser til endnu flere nyhedsbreve – i stedet for at brænde det hele af på én gang.

Har du brug for hjælp til at få styr på indholdet i dine nyhedsbreve? Så skriv til mig på marketing@anitacordes.dk

P.S. Du skulle nu lige prøve at høre KISS’ ”Shandi”, hvis du ikke har hørt den før og måske byde din partner op til en sjæler i aften. Den er såååå go!