Hvornår for meget er for meget, men for lidt ikke er nok

Lyder det her scenarie bekendt? Du sidder bænket i sofaen om aftenen og vil lige tjekke, hvad der sker på de sociale medier, f.eks. Facebook? Din nyhedsstrøm er fyldt med opdateringer fra både venner og firmaer, du følger. Nogle mere spændende end andre.

Mellem endeløse billeder af mad, kæledyr, nyheder osv. dukker der flere ens opslag op i én lind strøm fra den samme person. Hvor interessant er det lige?

Der skal noget til for at få et like

Hvis du er medlem af flere forskellige grupper, har du næsten med garanti set disse ens opslag. Jeg ved ikke, hvordan du har det med dem, men jeg bladrer hurtigt forbi dem og ofrer dem som regel ikke megen opmærksomhed.

Hvorfor? Fordi jeg synes, det tangerer spam. Jeg ved godt, at mange har rigtig meget, de gerne vil fortælle om deres virksomhed, deres produkter og alt det, de tilbyder. Men de fanger altså ikke mig og får en masse likes på den måde. Tværtimod.

Hvad er problemet? Problemet er, at det bliver uinteressant for os som læsere. Prøv at tænke på, hvad det er for nogen opslag, der får dig til at stoppe med at bladre og læse det hele?

Mit gæt er, at det er de opslag, hvor afsenderen formår at skabe noget godt og relevant indhold, der er tilpasset den målgruppe, du er en del af.

Opslag kan sagtens være lange med megen tekst, men hvis de er skrevet godt, får du også lyst til at læse videre og bliver hængende længere. Og det belønner Facebook, så opslaget opnår en større rækkevidde.

Så hvad gør du så? Det handler om at være aktiv, men ikke for meget, men heller ikke så lidt, at dit opslag bliver tilsidesat af andre, der er mere aktive end dig.

Når du har en nyhed, du gerne vil fortælle om, så kan du gøre følgende:

  • Lav et opslag på din Facebook-side f.eks. om formiddagen – naturligvis med et link til din hjemmeside, hvis det vedrører opslaget.
  • Senere på dagen deler du linket fra din firmaside i én af de grupper, du er medlem af, og hvor du ved, opslaget er relevant for læserne. Men du skal ikke bare dele linket, du skal skrive en ny kommentar, for ellers bliver det blot en kedelig kopi.
  • Dagen efter kan du dele linket i en anden gruppe og igen med en ny kommentar.
  • Sådan fortsætter det i 4-5 dage. Altid med en ny kommentar.

På den måde får du dit budskab ud men med forskellige vinkler på, så de personer, der er med i flere af de samme grupper, ikke bliver trætte af at se dine opslag, som hvis de kom i én lang strøm.

Brug en aktivitetsplan

For at holde styr på, hvad, hvor og hvornår du skal poste de forskellige opslag, kan du bruge et Excel-ark til at lave en aktivitetsplan. Delt op på dage, grupper, emner osv. Det har jeg selv stor glæde af hver eneste dag.

Samme fremgangsmåde kan du i øvrigt bruge på LinkedIn, hvis du er aktiv i flere forskellige grupper. Du får spredt det samme budskab over en længere periode i stedet for at fyre det hele af på én dag.

Som en ekstra bonus får du et super godt overblik over de forskellige opslag, du gennem tiden har lavet. Brug aktivitetsplanen til at gå tilbage i tid og find gamle opslag frem, du kan peppe op med nyt indhold eller et nyt billede og brug det igen.

Det kan også være, nogle af dine gamle opslag giver dig idéer til nyhedsbreve eller blogindlæg. Genbrug er altid godt, og det sparer dig for en masse tid.

Hvad tid på døgnet er det bedst at poste på?

Der er ikke noget enkelt svar på det spørgsmål, og du bliver nødt til at prøve dig frem og se, hvad der virker bedst for dine opslag. Generelt er det min erfaring, at folk er mest aktive i de grupper, jeg er med i, om aftenen. Men hvis alle poster om aftenen, bliver der også flere opslag at skulle kæmpe om opmærksomheden med.

Så husk på følgende 3 tips:

  1. Skriv godt og interessant indhold, der er relevant for din målgruppe.
  2. Varier dine kommentarer, når du deler opslag i forskellige grupper.
  3. Lav en aktivitetsplan, så du kan holde styr på dine opslag.

Vær aktiv på de sociale medier, men på den fede måde!

TIP!

Dette blogindlæg er relevant for dig, der bruger annoncekroner på Facebook:

What to do? Booste eller annoncere på Facebook?