Hold dig gode venner med Facebook

Et af de spørgsmål, jeg ofte får, er:

”Hjælp! Hvorfor har Facebook afvist min annonce eller mit boost? Jeg forstår ikke, hvad jeg har gjort forkert.”

Måske har du selv prøvet det? Det er ikke særlig sjovt at bruge lang tid på at lave det helt rigtige opslag eller annonce, vælge blandt tusindvis af billeder og få rynker i panden af koncentration over teksten.Hold dig gode venner med Facebook - blogindlæg af Anita CordesFor så at opleve, at Facebook afviser din annonce eller dit boostede opslag med en eller anden kryptisk besked om, at du ikke overholder Facebooks retningslinjer. Hvad er det nu for noget?

Mit blogindlæg er relevant for alle, men specielt for dig, der er behandler eller coach og arbejder med mennesker. Eller som konsulent/rådgiver inden for visse områder. Men fælles for alle er, at du kommer længst ved at holde dig gode venner med Facebook.

Facebook: den perfekte verden?

Typisk bliver din annonce afvist på grund af din tekst eller det billede, du bruger. Facebook lever lidt i sin egen lille rosenrøde verden, hvor det handler om relationer mellem mennesker, og Facebook vil helst vise, at ”all is good”.

Det vil sige, Facebook bryder sig ikke om at vise opslag/annoncer, der i en eller anden form påpeger et problem. Heller ikke selv om du kan løse det problem og af den vej hjælpe en masse mennesker. Facebook ønsker nemlig ikke, at man bliver i dårligt humør af at være der.

Derfor er det en ekstra hurdle, du skal over, hvis du f.eks. arbejder med at hjælpe mennesker med en fysisk eller psykisk udfordring. Det kan være vægttab, stress, depression, gæld osv. osv.

Jeg er meget glad for Facebook, men jeg er også ret træt af, at alt helst skal se ud som et glansbillede. Vi lever trods alt i en verden, hvor der er masser af problemer, vi skal overkomme på en eller anden måde. Og det vil vi gerne have hjælp til.

Nedenfor har jeg lavet en liste over de ord/billeder, du skal forsøge at undgå at bruge på Facebook, så du ikke bliver bremset i din markedsføring.

Ord du skal undgå i dine annoncer

Du skal generelt bruge positive sætninger og fokusere på det gode resultat, du skaber for dine læsere. Så derfor skal du tænke kreativt og forsøge at vinkle dine tekster, så du undgår ord som disse:

  • Stress
  • Depression
  • Angst
  • Andre psykiske lidelser
  • Vægttab
  • Overvægt
  • Slankekur
  • Søvnløshed
  • Smerter
  • Ord der vedrører sygdomme
  • Sex
  • Økonomiske problemer
  • Gæld

Listen er sikkert meget længere, men disse ord er i hvert fald gode at smutte uden om.

Undgå billeder som disse i dine annoncer

Når det handler om billeder, er der også en masse forskellige billeder, du skal undgå at bruge som f.eks.:

  • Før- og efterbilleder
  • Billeder af personer, der ser triste eller opgivende ud
  • Billeder med for meget bar hud
  • Billeder med alkohol eller euforiserende stoffer
  • Billeder der kan virke skræmmende eller stødende
  • Billeder, der sender negative signaler

Hvis du har svært ved at finde et passende billede, kan du i stedet bruge dig selv som blikfang i dine annoncer/boostede opslag. På den måde viser du både, hvem du er, og det virker tillidsvækkende for den, der har brug for din hjælp (og for Facebook).

Alternativt kan du vælge de mere sikre, men også lidt kedelige billeder, som ikke bliver afvist af Facebook: glade mennesker, billeder af arbejdssituationer, et skrivebord med pc, mobil, notesblok osv.

Jeg har helt bevidst valgt det søde billede af et par gode dyrevenner for at undgå, at mit opslag bliver afvist af Facebook, hvis jeg nu skulle finde på at booste det.

Hvad nu hvis Facebook afviser din annonce eller lukker din annoncekonto?

Selvom Facebook i første omgang har godkendt din annonce, kan du godt komme ud for, at Facebook pludselig ikke vil godkende den alligevel.

Det sker, når Facebook har gennemgået din annonce lidt mere grundigt og opdager, at du har brugt tekst eller billeder, som ikke lever op til Facebooks retningslinjer. Så får du en notifikation om, at din annonce ikke er godkendt.

Hvad gør du så? Du skal i hvert fald ikke gå i panik. Heller ikke selv om du måske står og skal markedsføre et webinar eller et nyt produkt.

Du har altid mulighed for at svare Facebook og forklare, hvorfor du ikke mener, der er noget galt med din annonce. Hvis du altså har undgået de ord og billeder, jeg nævnte tidligere.

Så hvis du mener, du ikke har gjort noget forkert, skal du skrive til Facebook. Nogle gange vil din annonce blive godkendt uden svar fra Facebooks side, og den kører igen. Og andre gange må du i gang med en dialog med dem for at få en forklaring.

Har du ikke tålmodighed til at vente på svar fra Facebook, så lav en ny annonce og lad være med at ærgre dig for længe over den, der blev afvist.

Jeg har en sjælden gang oplevet, at Facebook har lukket en annoncekonto helt ned, men det sker heldigvis ikke tit. Skulle du komme ud for det, er der ikke andet at gøre end at svare på notifikationen og vente på, at din konto bliver åbnet igen.

Har du oplevet at komme i uføre hos Facebook?

Så vil jeg meget gerne høre fra dig. Især hvis du har eksempler på flere ord eller typer af billeder, som Facebook ikke kan lide. Så opdaterer jeg løbende blogindlægget.

Send din mail til mig på marketing@anitacordes.dk

TIP!

Vil du vide mere om, hvordan du begår dig på Facebook, så læs også disse indlæg:

Facebook: Få meget mere ud af dine opslag

Hvornår for meget er for meget, men for lidt ikke er nok