Facebook – Få meget mere ud af dine opslag

Har du det også sådan, at du synes, at alle andre laver nogle meget flottere og mere interessante opslag på Facebook?

Mens du oplever, at du selv havner i de samme (lidt kedelige) opslag hver gang med et enkelt billede og lidt tekst? Eller en video med lidt tekst?

Måske trænger du bare til at få ladet batterierne op med noget ny inspiration til, hvordan du kan peppe dine opslag op. Det vil jeg gerne give dig her.

Facebook - Få meget mere ud af dine opslag - blogindlæg af Anita Cordes

Du skal skille dig ud fra mængden

Hvis du altid gør det samme, kommer du nemt til at kede dine følgere. Så du skal huske at variere dine opslag, så dine følgere får lyst til at se meget mere fra dig, like, dele og kommentere dine opslag.

Så får du både glade læsere, men også en bedre interaktion. Og dine opslag får en større rækkevidde og når ud til flere, som på sigt kan blive til nye følgere eller kunder.

Det kan være, du slet ikke har opdaget de mange forskellige opslagsmuligheder, der efterhånden er på Facebook.

Men at skrive om alle de forskellige muligheder ville føre til verdens måske længste blogindlæg, og du ville helt sikkert falde i søvn, inden du fik læst det hele.

Det er også derfor, jeg bruger en stor del af tiden på mine Facebook-kurser og workshops på at gennemgå opslagsmulighederne fra ende til anden.

Det Facebook-opslag, som jeg synes er rigtig godt og spændende at arbejde med, er en billedkarrusel. Jeg har lavet en vejledning til dig nedenfor, da du skal følge en bestemt fremgangsmåde for at få det til at virke.

Facebook opslag: Billedkarrusel med links

Det handler om at lave et Facebook opslag, hvor du både har flere billeder, men ENDNU vigtigere; du har mulighed for at linke til forskellige steder på din hjemmeside.

Du kan vælge at linke direkte til din forside og nogle undersider. Eller du kan sende din læser ind på forskellige blogindlæg, på en salgsside, på en side med dine kurser osv. osv.

Ved at bruge forskellige links på giver du din læser mulighed for at klikke på lige det, der tricker ham/hende.

OBS! Hvis du har en webshop, giver det dig en unik mulighed for at linke direkte til de enkelte produkter, du gerne vil sælge.

Jeg ser desværre mange opslag fra webshopejere, der skriver om deres produkter og sætter nogle flotte billeder på i et almindeligt opslag – uden links til de enkelte produkter – men blot til forsiden af shoppen.

Konsekvensen er, at mange forlader webshoppen uden at købe, fordi de ikke kan finde det produkt, de så på billedet og var interesserede i.

husk at ALTID at gøre det let for dine læsere/kunder og send dem direkte derhen, hvor du ønsker, de skal gøre noget. Om det er for at købe noget, læse et blogindlæg eller noget helt tredje.

Sådan sætter du en billedkarrusel med links op

  • Lav et nyt opslag.
  • Klik på del et billede eller en video.
  • Klik billedkarrusel med links.
  • Indtast eller kopier url’en (webadressen) fra din hjemmeside  i feltet “destinations-URL”. Du kan også vælge at sende folk direkte ind på et produkt eller et blogindlæg. Så indtaster/kopierer du blot url’en på den underside/det blogindlæg i stedet.
  • Klik på pilen til højre.

Når du har klikket på pilen, kommer der et billede op med et link til den side du har valgt.

Under billedet klikker du på plusset for at tilføje et billede mere og indsætter det billede, der hører til en af dine andre undersider/produkter. Her skal du altså ikke taste url’en i første omgang, men indsætte billedet.

Når du klikker på ”kæden” på billedet, skal du nu indtaste eller kopiere url’en på den underside/det blogindlæg, du vil føre folk ind på. Og sådan fortsætter du med at tilføje flere billeder og de links, du vil have på.

Husk at tilrette teksten under hvert enkelt billede, så det passer med den side, linket henviser til. Det gør du ved at klikke på teksten og skrive en ny. Tænk på at teksterne ikke skal være for lange, for så bliver hele teksten ikke vist på en mobil.

Til allersidst bliver der automatisk sat et billede ind og et “Se mere”. Det leder til forsiden af din hjemmeside/webshop, så der skal du ikke gøre yderligere.

Skriv nu en god indledende tekst i opslaget og offentliggør dit opslag.

TIP!

Hvis du gerne vil dele dit opslag i andre grupper for at nå ud til endnu flere, så husk at lade være med at genere folk. Hvordan du undgår det, kan du læse mere om i et af mine andre blogindlæg:

Hvornår for meget er for meget, men for lidt ikke er nok