Du glemmer da ikke at skaffe nye kunder, vel?

Nye kunder kommer ikke altid af sig selv – du skal arbejde hårdt for at få dem fanget ind. Men uden kunder ingen forretning.

Lyder det her scenarie bekendt? Du har så travlt med at passe dine eksisterende kunder, at du ikke har tid til at skaffe nye? Og de kommer jo nok af sig selv…

Forestil dig, at din skærm nu begynder at blinke faretruende i alle mulige røde advarselsfarver! Det gør den, fordi du er ved at bevæge dig ind i en rigtig ond cirkel, som du for alt i verden skal se at komme ud af igen hurtigst muligt.

Glemmer du at skaffe nye kunder?
Glemmer du at skaffe nye kunder?

Tingene kører derudaf, og du har rigeligt med opgaver at se til. Er det ikke herligt?

”Om lidt bli’r der stille. Om lidt er det forbi”

Du har garanteret hørt Kim Larsen synge disse linjer. Tillad mig lige at være sortseer et øjeblik, for hvad nu hvis det skete for dig?

Pludselig trækker en eller flere af dine kunder den lidt, er lidt længere om at vende tilbage, eller de udskyder opgaver, som du har sat tid af til. Pludselig er det dig, der har huller i kalenderen. Og der bliver stille – alt for stille!

Problemet er, at når det sker, så tager det tid at få skaffet nye kunder, fordi du selv er kommet bagud.

Hvad skal du gøre, når tingene går i stå?

Selv når du har rigtig travlt, måske endda så meget, at du føler, der ikke er timer nok i døgnet, må du ALDRIG nogensinde sætte din egen virksomhed på standby.

Da jeg startede op for nogle år siden, kom de første kunder rigtig hurtigt til, og jeg kastede mig glad over alle de spændende opgaver. Og tænkte: det her med at være selvstændig er da piece of cake…

Men jeg blev klogere, for efter et halvt års tid var der pludselig længere mellem opgaverne for de kunder, jeg havde. Og jeg gik i panik. For jeg kunne jo godt se, at det ikke duede, og jeg måtte i gang med at skaffe nogle flere kunder.

Du skal derfor hele tiden vise omverdenen, hvad du kan. Huske at dele ud af din viden, give gode tips, vise hvilke områder du er ekspert indenfor, skrive godt indhold på de sociale medier og i dine nyhedsbreve. På den måde gør du potentielle kunder mere og mere interesserede i at handle med dig. For de bliver hele tiden mindet om, at du findes.

Det kan være svært at holde dampen oppe, hvis du ikke synes, du får nok feedback, men tro mig, kunderne lægger mærke til dig, hvis du er aktiv nok. Og en skønne dag er de parate til at tage kontakt til dig, fordi de ved, hvad du står for.

Giv den en ekstra skalle

Så uanset om du har rigtig travlt, og det hele bare kører derudaf, så prioriter din egen virksomhed højt.

Om det så betyder, at du skal arbejde lidt ekstra i nogle perioder, så hav fokus på det hele tiden. Sæt f.eks. en halv dag eller 2 aftener af om ugen til KUN at arbejde på at gøre dig selv og din virksomhed synlig. Det er i øvrigt en god idé at bruge nogle timer til dette hver eneste uge – travlhed eller ej.

Sørg for at have et sted, hvor du hele tiden kan lægge nye idéer ind, så du har noget at tage af og ikke skal sidde og tænke, så det knager, hver gang du skal gøre noget.

På den måde går du ikke i stå, og når der bliver stilstand i en periode, og det sker for ALLE indimellem, så ved du, at du ikke skal til at starte helt forfra, men blot kan iværksætte nogle flere af de idéer/aktiviteter, du har på lager.

Du gør også dine nuværende kunder glade

Når du er aktiv, er det ikke kun for at skaffe nye kunder, men du gør også en hel masse for de kunder, du allerede har. For de følger dig sikkert på de sociale medier, læser dit nyhedsbrev eller din blog.

Og de elsker også at blive inspireret af dig – ligesom nye kunder vil gøre det, når de har lært dig godt at kende.