10 gode idéer til Facebook-opslag

Sidder du nogen gange og vrider din hjerne for, hvad du skal slå op på Facebook? Enten fordi du er helt blank på, hvad du skal skrive om, eller fordi der er gået lidt for længe siden sidst, og du ved godt, du skal holde gryden i kog.

Specielt i disse tider, hvor Facebook ofte ændrer deres algoritme, er det blevet sværere for dig at nå ud til dine følgere.

Jeg har samlet 10 gode idéer til dig, du kan bruge, så du igen får sparket gang i din tilstedeværelse på Facebook. Så du både får en højere rækkevidde og mere interaktion med dine følgere.

Til sidst i blogindlægget får du et bonustip til et godt redskab, du sikkert får brug for på et eller andet tidspunkt.

10 gode idéer til Facebook-opslagIdé nr. 1

Sæt et problem op, som du ved, at mange af dine følgere slås med. Og kom med løsningen på problemet. På den måde får du også vist, at du er ekspert inden for dit område. Husk at opfordre folk til at kommentere på, om de kan genkende problemet eller har oplevet noget lignende.

Idé nr. 2

Lav en billedkarrusel. Har du flere forskellige produkter på din hjemmeside/webshop eller flere blogindlæg inden for samme emne, du gerne vil linke til, er dette et virkelig godt værktøj. Fordi du bruger separate links, kan du sende folk lige derhen, hvor du ønsker det, på din hjemmeside.

Idé nr. 3

Hold en konkurrence, hvor du udlodder en fed præmie, der har relation til din virksomhed. Sørg for at engagere dine følgere, så de skal gøre noget for at blive den heldige vinder. Husk at overholde Facebooks regler for, hvad du må gøre. Se link til blogindlæg om dette nederst på siden.

Idé nr. 4

Skriv et godt blogindlæg og link til det fra din Facebook-side. Husk at fortælle folk, hvad de får ud af at læse det. Er du medlem af nogle relevante grupper, kan du dele dit opslag der og nå ud til endnu flere mennesker.

Idé nr. 5

Opret en begivenhed. Det kan være et webinar, et kursus eller andet, som du gerne vil invitere folk til. Det smarte er, at hver gang du poster noget nyt i begivenheden, får dem, der er interesserede eller har tilmeldt sig, en notifikation om det.

Idé nr. 6

Brug funktionen opret et tilbud, hvis du har en kampagne, du gerne vil sætte mere fokus på. Du kan både lave det som et tilbud, der gælder i en fysisk butik eller som et online tilbud i en begrænset periode.

Idé nr. 7

Lav en meningsmåling, så du får folk til at engagere sig. Det kan være ”Sandt eller falsk” eller 2 billeder folk skal vælge imellem. Når meningsmålingen er slut, har du stof til at lave et nyt opslag med resultatet.

Idé nr. 8

Opret et diasshow. Når du gør det, bliver dine billeder vist som en lille video, der går i gang af sig selv. Disse har en god stopeffekt, fordi folk lige skal se, hvad det her handler om, før de scroller videre. Suppler med en god tekst, der passer til billederne.

Idé nr. 9

Lav en temauge, hvor du hver dag sætter et nyt opslag på, fx et nyttigt tip. Du kan enten bruge tekst med et billede eller linke til en video, du har lavet. Du kan også lave et opslag ugen før, hvor du teaser for, at der kommer en temauge, som folk skal følge med i.

Idé nr. 10

Brug Facebook-live. Det kan både være spontant, hvis du oplever noget, der har relevans for dine følgere. Eller det kan være noget, du inviterer folk til, fordi du gerne vil dele noget viden med dem.

Brug en aktivitetsplan

For at holde styr på, hvornår du slår noget op på Facebook, kan du bruge en aktivitetsplan lavet helt enkelt i et Excel-ark. Del den op på uger og dage og planlæg gerne nogle uger frem, hvilke opslag du vil sætte på.

På den måde sparer du tid, får et super godt overblik over dine opslag, og du kan altid gå tilbage og finde opslag frem, som du kan genbruge enten med et nyt billede eller en anden tekst.

Bonus tip

Har du nogen gange oplevet, at Facebook ikke vil vise det billede, der er på din hjemmeside? Fx hvis du har sat et nyt billede på en af dine sider, og Facebook bliver ved med at tage det gamle billede?

Det kan du hurtigt løse ved at bruge Facebooks debugger tool. Du indtaster blot url’en til den side, hvor du gerne vil have “renset” Facebooks hukommelse. Nogle gange kan det være nødvendigt at klikke “debug” et par gange, men så skulle det gerne virke. Du finder redskabet her: https://developers.facebook.com/tools/debug/

TIP!

Læs også disse blogindlæg, hvis du vil have endnu flere tips til Facebook:

Facebook konkurrencer – Sådan er reglerne

Facebook: Få meget mere ud af dine opslag

Hold dig gode venner med Facebook

What to do? Booste eller annoncere på Facebook

Hvornår for meget er for meget, men for lidt ikke er nok